Er jeg på slanker’n?

For meg er det å være på slanking noe man gjør for en periode for ofte er det slik at når man kommer ned i vekt så «så bra, nå kan jeg spise som vanlig igjen»… Nei... da er man tilbake til gamle uvaner som gjorde at man la på seg.

Jeg holder på med en livsstilsendring, en endring som skal gi meg bedre faste vaner, det sitter i hodet og da er det ikke lett å endre. Jeg gir meg selv tid til endringen, vet at det ikke er gjort over natta. :) Jeg spiser mer fornuftig og trener. At jeg går ned i vekt er bare et pluss. Da jeg bestemte meg for at NÅ MÅ jeg skjerpe meg så begynte vekten å nærme seg et alt for høyt tall for en person som er 164 cm høy. ;) For 3 måneder siden satte meg noen hovedmål:

1. ha bedre helse
2. bli sprekere
3. bli sterkere
og ut av disse tingene håper jeg på:
mer muskler, bedre kondis, sterkere kjerne og mindre fett. :)

Som dere ser så har jeg ikke satt noen kg- eller tidsmål. Dette fordi utgangspunket var/er dårlig. ;) Men, det har skjedd endringer. :) Jeg har nå satt en ny pers. og klart å jogge litt, så neste mål er å klare og jogge litt lengre. :) Og kjære Trinegubben trodde meg nesten ikke da jeg fortalte at jeg hadde klart å jogge en 1 km. <3 Moro å kunne overraske ham. :-D
Kan jo fortelle at jeg gjorde dette ganske enkelt. Jeg går (rusler ikke akkurat) treningsrunder, noen lange og noen korte. De korte er med intervalltrening, opp og ned i bakke samt noen ganger innom trapper opp-og-ned. Etter å ha holdt på en stund med dette begynte jeg å småjogge. En og en lyktestolpe. Ganske greit å telle lyktestolper og måle fremgangen slik. Etter hvert flere og flere lyktestolper. :)

Etter at jeg hadde begynt med gåtreningen så så jeg at http://trinestreningsglede.no/ har lagt ut program for de som vil starte med gåtrening eller løpetrening. Ta en titt der hvis du vil øke tempoet ditt fra skravletur til treningstur. :) Og noen tips her også: http://aktivtrening.com/slankning/trening-og-slanking/slik-gar-du-deg-ned-i-vekt

Vekten.
Fordi jeg vil ha en varig endring så har jeg ikke snudd om på kostholdet totalt og rast ned i vekt. :-D Men, jeg har valgt å logge alt hva jeg spiser og veie meg. Og nei, jeg stirrer ikke fanatisk på vekten. ;) Bruker en slik vekt, den kobles til klokka og Polar-app'n jeg bruker (ikke sponset, bare brukertips):


Kjenner etter når jeg spiser og spiser meg ikke stappa hver eneste gang samt at jeg har gjort noen små endringer. Kosthold er ikke lett, jeg er vanskelig i matveien – liker for lite. Spiser nesten ikke grønnsaker, men forsøker. Liker ikke «rotemat», mat hvor ørten ting er blandet sammen. ;)


Og så, kanskje det viktigste – jeg er tørrlagt sjokoholiker. Har vært det siden i fjor sommer, er rett og slett ikke fysen på godteri lenger, har ikke cravings. :) Tenkte jeg skulle skrive et eget blogginlegg om akkurat det. Men, jeg liker jo godteri fremdeles da og har ikke tenkt å la være med det, det blir bare så innmari sjeldent. :) Og det at jeg ikke har cravings lengre gjør det nok lettere med å legge om kostholdet litt også. Og summa summarum – vekten er på vei nedover. :-D

1 kommentar: